پاداش بلاک چیست و روش های کسب آن

پاداش بلاک چیست و روش های کسب آن

حتما با خواندن مقاله بلاکچین چیست؟ به دنبال راهی برای کسب در آمد از این شبکه هستید. بنابراین، در این مقاله پاداش بلاک چیست و روش های کسب آن تصمیم گرفتیم که به موضوع پر اهمیت پاداش بلاک بپردازیم. 

پاداش بلاک بخشی از توکن های دیجیتالی جدیدی است که به کاربر تعلق می گیرد چرا که به تأیید تراکنش ها در پروتکل بلاک چین کمک کرده است. کاربرانی که تراکنش ها را تایید می کنند مجموعا به عنوان اعتبار دهنده شناخته می شوند. اما می توان آنها را استیکر (سهامدار) یا ماینر نیز نامید اگر از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده کرده باشند. ماینر و اگر از اثبات سهام استفاده کرده باشند، سهامدار هستند. در ادامه با این پاداش آشنا شده و با نحوه محاسبه و همچنین روند دریافت آن در رمز ارزهایی که با اثبات کار یا اثبات سهام کار می کنند آشنا می شویم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پاداش بلاک چیست؟

پاداش بلاک (Reward Block) تنها روش ایجاد و ادغام رمزارزی همانند بیت کوین در اکوسیستم بلاک چین است. هر زمان که یک ماینر معادلات رمزنگاری مختلف را حل کند و یک بلوک رمزارز جدید بسازد، مقداری رمز ارز در حساب ماینر خود دریافت می‌کند که به آن «پاداش بلوک» می گویند. ایجاد مکانیزم پاداش بلاک برای عملکرد زنجیره بلوکی به عنوان یک سیستم اقتصادی، ضروری است. در نتیجه، ماینرها با هر بلوک تولید شده، از فعالیت ماینینگ خود سود مالی کسب می کنند.

به علاوه، از طریق استخراج، بلاک چین رمز ارز های جدیدی را در بازار راه اندازی می کند. به این ترتیب، پروتکل تضمین می کند که ماینرهای کافی برای اعتبارسنجی تراکنش ها دارد و در عین حال تمرکز شبکه را کاهش می دهد. از آنجایی که تمرکز زدایی در قلب شبکه بلاک چین قرار دارد. با افزایش ماینرها، سیستم از تبانی ماینرها و انجام یک حمله ۵۱ درصدی نیز محافظت می شود.

پاداش بلاک چگونه محاسبه می شود؟

پاداش بلاک انگیزه اقتصادی برای استخراج‌ کنندگان برای استخراج بلاک ها و استکرها برای ایمن سازی شبکه بلاک چین است. وقتی نوبت به محاسبه بلوک ها می رسد، عوامل زیادی وارد عمل می شوند که در ادامه آمده اند. 

بیت کوین
بیت کوین

کل گردش کریپتوها

درک انتشار کل یک کوین برای تعیین تقسیم Reward Block و نحوه تقسیم آن ضروری است. پاداش های بلاک در کریپتو های بومی بلاک چین داده می شود که به مدیریت و کنترل شبکه کمک می کند. بنابراین اگر فقط تعداد انگشت شماری کنترل رمزارزها را در دست داشته باشند، وجود کوین بی معنی خواهد بود. همچنین، ماینرها باید کل کوین های صادر شده را تعیین کنند، زیرا محدود بودن تعداد آن، ارزش آن را افزایش می دهد.

زمان تولید دارایی های رمزنگاری شده

برای مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. مجموعا ۲۱ میلیون عرضه دارد. اگر شبکه کل عرضه را در یک سال فراهم کند. که ۴۰۰ بیت کوین در هر بلوک را تشکیل می دهد، نتیجه معکوس می شود و ارزش دارایی رمزارز را کاهش می دهد.

کارمزد تراکنش

هر چه شبکه شلوغ تر باشد، کارمزد تراکنش ها بیشتر می شود، زیرا افراد برای داشتن سرعت تراکنش بیشتر، حق بیمه بیشتری می پردازند. بنابراین، کارمزد تراکنش ها عامل اصلی در استخراج بیت کوین است.

اهمیت پاداش بلاک

Reward Block به دلیل ایجاد کوین جدید، امکان پویایی و انبوه شدن آن را فراهم می کند.

  1. یک سیستم اقتصادی غیرمتمرکز ایجاد می کند. ماینرها شبکه را غیر متمرکز می کنند و با سرمایه گذاری های مالی و فناوری خود آن را ایمن می کنند.
  2. Reward Block به ماینرها انگیزه لازم را برای ایمن نگه داشتن کار بلوک های ماینینگ خود می دهد.
  3. سرمایه گذاری روی قدرت بیشتر رایانه ای، ماینرها را قادر می سازد تا بیت کوین و اتریوم استخراج کنند، در نتیجه سکه های بیشتری تولید می کنند که دیگران می توانند از آن برای انجام مبادلات استفاده کنند.
  4. پس از آشنایی با Reward Block چیست؟ نوبت به آموزش مواردی می رسد که به آنها Reward Block تعلق می گیرند.

پاداش های بلاک برای چه مواردی استفاده می شود؟

پروتکل های بلاک چین ماهیت غیرمتمرکز دارند. این بدان معناست که هیچ مقام مرکزی برای اطمینان از ایمن بودن شبکه وجود ندارد. اینجاست که پاداش های بلوک به کمک این شبکه می آید. در واقع با کمک این سیستم می توان به ماینرها و استکرها برای ایمن سازی شبکه انگیزه داد.

به علاوه، پاداش های بلوک تنها راه برای صدور رمزارز جدید در بازار است. به عنوان مثال در پاداش بلوک برای اثبات کار، هنگامی که یک ماینر با موفقیت یک بلوک را تایید می کند، به آنها پاداش هایی داده می شود که رمزهای اصلی شبکه هستند. به این ترتیب، سیستم ارز جدیدی را وارد بازار می کند.

توجه داشته باشید که پروژه های مختلف پاداش های بلوک، برنامه های پاداش متفاوتی را ارائه می دهند. این بدان معناست که اکثر بلاکچین هایی که عرضه محدود دارند، یک چرخه نصف شدن را طی می کنند. به عنوان مثال، بیت کوین هر چهار سال یکبار یک فرآیند نصف شدن دارد. به این ترتیب، پاداشی که یک ماینر برای حل موفقیت آمیز یک بلوک دریافت می کند، هر چهار سال یکبار کاهش می یابد. از زمان آغاز به کار، شبکه بیت کوین قبلا سه چرخه نصف شدن را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، هر یک از اعتبار سنجی موفق هر ده دقیقه ۶.۲۵ بیت کوین دریافت می کند.

توجه: از آنجایی که ماینینگ بسیار سودمند است، سخت افزار ماینینگ با سرعت بسیار بالایی در حال تکامل است. به همین دلیل است که بیشتر پروتکل ها دارای تدابیری برای کاهش سرعت استخراج و کنترل کردن عرضه ارزهای دیجیتال هستند. نمونه هایی از این مکانیسم هاوینگ بیت کوین و بمب سختی اتریوم هستند.

دریافت پاداش بلاک با الگوریتم اثبات کار

تفاوت دای و ترا؛ فرق بین ۲ رمزارز معروف دنیای کریپتو

اثبات کار “Proof of Work) PoW)” یک الگوریتم اجماع است که به گره های شبکه بلاک چین نیاز دارد تا محاسبات بسیار پیچیده (محاسبات الگوریتم) را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها انجام دهند.

شبکه بلاک چین به اولین نود که تمام محاسبات لازم را با موفقیت انجام می دهد، Reward Block می دهد. هنگامی که یک برنده مشخص شد، آن گره اعتبار داده های بلوک را تأیید می کند. سپس سایر گره های شبکه به سرعت و به راحتی صحت نتیجه را بررسی می کنند. اساسا گره ها در رقابت برای اول شدن هستند تا کار را کامل ‌کنند و پاداش را دریافت کنند.

در حالی که الگوریتم Proof-of-Work اکنون ارتباط نزدیکی با ارزهای رمز پایه دارد، یک واقعیت جالب این است که الگوریتم مشابهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در یک مقاله تحقیقاتی به جلوگیری از هرزنامه پیشنهاد شد. با این حال، تا زمان معرفی بیت کوین و شروع دوره ارزهای دیجیتال، این الگوریتم کاربرد گسترده ای پیدا کرد.

Proof-of-Work توسط اعتبار سنجی های شبکه ای به نام «ماینرها» اجرا می شود که قدرت محاسباتی لازم برای رقابت برای Reward Block، اعتبارسنجی تراکنش ها و تولید بلوک های جدید را فراهم می کند. شبکه باید قوانینی را برای انتخاب ماینری ایجاد کند که حق تولید بلوک بعدی در زنجیره را داشته باشد تا به ماینرها برای تلاش های شان پاداش بدهد.

در زیر خلاصه‌ای از نحوه عملکرد الگوریتم PoW آمده است:

  • کاربران شبکه تراکنش ها را با ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر انجام می دهند.
  • «بلوک» تراکنش ها با ترکیب تمام تراکنش های انجام شده در یک دوره زمانی مشخص ایجاد می شوند.
  • ماینرها برای استفاده از قدرت محاسباتی خود برای حل یک معمای پیچیده ریاضی رقابت می کنند. این معادلات به مقدار قابل توجهی از قدرت محاسباتی نیاز دارند.
  • صحت تراکنش های درون بلوک ها ابتدا توسط ماینری که زودتر از بقیه معما را حل می کند تایید می شود و سپس توسط سایر ماینرها تایید می شود.
  • اولین ماینری که معما را حل می کند یک جایزه بلوک دریافت می کند. در مورد بیت کوین، پاداش یک مقدار بیت کوین از پیش تعیین شده است، که همچنین تنها راه ورود بیت کوین جدید به بازار است.
  • پس از تکمیل اعتبارسنجی، بلاک چین بلوک تراکنش های بررسی شده را به انتهای زنجیره بلوک های تشکیل دهنده دفتر کل اضافه می کند.
  • این روند دوباره از سر گرفته می شود.

پاداش بلاک با الگوریتم اثبات کار از طریق استخر استخراج

استخراج رمز ارز یک فرآیند محاسباتی فشرده و شبیه به حل معماست که به قدرت پردازش بالا همراه با مصرف برق بالا نیاز دارد. ماینری که برای اولین بار این معما را حل می کند، می تواند بلوک بعدی را روی بلاک چین قرار دهد و Reward Block را دریافت کند. پاداش شامل تبدیل شدن ماینر به مالک بیت کوین تازه منتشر شده یا دریافت هزینه های مرتبط با تراکنش های انجام شده در بلوک است.

فرآیند کشف ارز دیجیتال به گونه ای پیکربندی شده است که اگر ماینرهای بیشتری کار کنند سطح دشواری آن بالا می‌ رود، در حالی که کاهش تعداد ماینرها سطح دشواری را کاهش می دهد. این روند پاداش ها استخراج را به یک فعالیت پرسود تبدیل می کنند. پیدا کردن بلوک های جدید از نظر محاسباتی با افزایش تعداد ماینر ها دشوارتر می شود و به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر اینکه شما با یک ماینر بخواهید به صورت انفرادی شروع به حل معمای بلوک کنید، تقریبا کاری غیر ممکن، غیر عملی و بسیار گران است. راه حل آن شرکت در استخر استخراج است. 

شما برای خرید ارز دیجیتال می توانید به سرمایکس مراجعه کنید.

یک استخر استخراج اساسا به عنوان هماهنگ کننده برای اعضای استخر عمل می کند. این توابع شامل مدیریت هش های اعضای استخر، جستجوی پاداش از طریق تلاش های تلفیقی از قدرت پردازش موجود، ثبت کار انجام شده توسط هر یک از اعضای استخر، و تخصیص سهم های پاداش بلاک به هر عضو استخر متناسب با کار انجام شده پس از تایید مناسب است.

دریافت پاداش بلاک با الگوریتم اثبات سهام

دریافت پاداش بلاک با الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام دومین الگوریتم اجماع محبوب است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان جایگزینی برای همتای خود یعنی اثبات کار راه‌ اندازی شد. برخلاف الگوریتم اثبات کار، نیازی به ماینرها ندارد و در عوض از اعتبار سنجی استفاده می کند. شرکت کنندگان باید سهام قابل توجهی داشته باشند تا بتوانند در اعتبارسنجی تراکنش ها و ایجاد بلوک های جدید سهیم باشند.

با این حال، آنها فقط می‌توانند بلوک هایی ایجاد کنند که متناسب با سهم آن‌ها در بلاک چین باشد. امروزه اکثر بلاک چین ها از جمله Cardano، Polkadot، Tezos و Atmos از انواع مختلفی از این الگوریتم استفاده می کنند. این الگوریتم نیازی به قدرت محاسباتی ندارد و کاملا مجازی است و اعتبار بخش ها بر اساس سهام آنها انتخاب می شوند.

الگوریتم اثبات سهام به طور تصادفی اعتبار سنجی هایی را با مقدار مشخصی از رمز ارز برای اعتبارسنجی تراکنش ها انتخاب می کند. این الگوریتم به عنوان مدرک رمزنگاری مالکیت و منافع اختصاصی آنها در پروژه عمل می کند. این گره های انتخاب شده مسئول تایید یک تراکنش معتبر، امضای آن و پیشنهاد بلوک برای اعتبارسنجی هستند.

بر خلاف اثبات کار بلاک چین، در اثبات سهام، بلوک های جدید ساخته یا جعل می شوند. برای شرکت در آن باید اعتبار دهنده، مقدار مشخصی از کوین اصلی بلاک چین را در یک قرارداد خاص قفل کرده باشد. با این حال، اگر کاربران اجماع شبکه را نقض کنند، رمز ارزها در معرض خطر از بین رفتن قرار می گیرند. این الگوریتم از زمان شرط بندی و تصادفی سازی استفاده می کند تا انتخاب گره را غیر قابل پیش بینی کند.

همانطور که در الگوریتم اثبات کار، اعتبارسنجی های اثبات سهام به خاطر مشارکت شان در بلاک چین پاداش می گیرند و برای پیشنهاد بلوک های معتبر پاداش بلاک دریافت می کنند. سرویس هایی وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهد که کوین هایی خود را با پلتفرم های صرافی برای پرداخت های منظم به اشتراک بگذارند. با استفاده از این الگوریتم، هر کسی می تواند یک گره را با سرمایه کم اجرا کند یا به یک استخر سهام بپیوندد.

تفاوت پاداش بلاک و کارمزد تراکنش در بلاک چین

توجه به تفاوت بین پاداش بلاک و کارمزد تراکنش نیز مهم است. به عنوان مثال، یک ماینر بیت کوین هم پاداش بلاک و هم هر کارمزدی را که به تراکنش هایی که در بلوک جدید اضافه می کند، دریافت می کند. این دو کاملا مجزا هستند و به محض استخراج بیت کوین، پیش بینی می شود در آینده که ماینرها برای حفظ عملیات خود صرفا به کارمزد تراکنش متکی خواهند شد.

در نهایت، پاداش های بلاک همیشه به همان توکن هایی که در زنجیره بلوکی آن انجام می شود، تعلق نمی گیرد. استیبل کوین ها نمونه ای از این موضوع هستند. به منظور حفظ نرخ مبادله ثابت در برابر ارز فیات، این پروتکل ها به دقت عرضه توکن را کنترل می کنند. بنابراین، آنها اغلب به ماینرهای خود با یک توکن بومی متفاوت پاداش می دهند. به عنوان مثال، شبکه Terra به ماینرها با توکن LUNA شناور آزادانه خود پاداش می دهد، نه با TerraUSD.

آینده پاداش بلاک

اقتصاد و استراتژی در مورد استخراج ارزهای دیجیتال در آینده تغییر خواهد کرد. از آنجایی که یارانه کاهش پاداش بلاک به طور مداوم نصف می شود و به صفر نزدیک می شود، ماینرها درآمد کمتری از یارانه های بلوکی به دست می آورند و برای تولید بخش عمده ای از درآمد خود به کارمزد تراکنش متکی خواهند بود. بسیاری از بلاک چین ها باید تغییراتی در پروتکل خود ایجاد کنند یا هزینه های بالای تراکنش را تحمل کنند تا ماینرها را تشویق کنند تا یک گره را در شبکه خود اجرا کنند.

پاداش بلاک برای اتریوم چقدر است؟ 

میانگین پاداش استخراج یک بلوک در بلاک چین اتریوم تقریبا ETH 4 است که در ژانویه ۲۰۲۲، ۳۱۴۰ دلار ارزش دارد. این رقم نشان می دهد که پاداش ماینرها در اینجا ۷۹/۱۷٪ از میانگین بیشتر است.

استخراج ۱ بلاک اتریوم چقدر طول می‌کشد؟

استخراج اتریوم از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ با نرخ هش یا قدرت هش ۵۰۰ mh/s با NVIDIA GTX 3090 که در حدود ۵۰۰MH/s هش می‌شود، حدود ۷.۵ روز طول می‌کشد.

پاداش بلاک برای بیت کوین چقدر است؟ 

۶.۲۵ بیت کوین- بیت کوین تقریبا هر چهار سال یکبار یا ۲۱۰۰۰۰ بلاک مقدار پاداشش نصف می شود. این بدان معناست که پاداش بلاکی که به ماینرها داده می شود به طور سیستماتیک در طول عمر آن نصف می شود.

پاداش بلاک بیت کوین از کجا می آید؟

پاداش بلاک بیت کوین از دو جزء تشکیل شده است: کوین های تازه تولید شده و کارمزد تراکنش. تعداد کوین های تازه تولید شده نشان دهنده عرضه بیت‌ کوین های جدید است و طبق قوانین هر ۴ سال نصف می شود.

پاداش بلاک در دوج کوین چقدر است؟ 

شما از یک بلوک استخراج شده در یک دقیقه، ۱۰۰۰۰ دوج کوین پاداش دریافت می کنید.

چه کسی پاداش بلاک را دریافت می کند؟

پاداش بلاک به ارز دیجیتالی اشاره دارد که زمانی که ماینر با موفقیت یک بلوک جدید را تایید می کند. به آن پاداش داده می شود. پاداش بلاک از دو جز تشکیل شده است یارانه بلوکی و کارمزد معاملات.

پاداش بلاک چگونه محاسبه می شود؟

هیچ فرمولی برای محاسبه پاداش بلاک وجود ندارد. تغییر در پاداش های بلاک به واسطه هارد فورک ها انجام می شود. در فورک جدید، پاداش بلاک قابل تنظیم است.


دیگر مقالات حوزه بلاگ چین برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

bitcoin
Bitcoin (BTC) 41,916,595,180.00
41,916,595,180 ریال
ethereum
Ethereum (ETH) 1,665,801,666.20
1,665,801,667 ریال
tether
Tether (USDT) 625,604.23
625,605 ریال
bnb
BNB (BNB) 370,571,174.60
370,571,175 ریال
solana
Solana (SOL) 102,473,500.80
102,473,501 ریال
usd-coin
USDC (USDC) 625,728.19
625,729 ریال
xrp
XRP (XRP) 338,765.45
338,766 ریال
staked-ether
Lido Staked Ether (STETH) 1,666,039,569.00
1,666,039,569 ریال
dogecoin
Dogecoin (DOGE) 86,779.43
86,780 ریال
tron
TRON (TRX) 98,809.80
98,810 ریال